Reglement avondcross

algemeen:

– alle vormen van alcohol en drugs gebruik zijn verboden, hierop kan gecontroleerd worden, overtreding resulteert in uitsluiting van verdere deelname
– Maximale snelheid op het rennerskwartier is stapvoets (+/- 5km/u) 
ALLE CROSSAUTOS MOETEN  ALTIJD IN DE PITS OF OP HETRENNERSKWARTIER OP EEN GRONDZEIL STAAN !
– Opzettelijk duwen wordt bestraft met strafrondes of gehele uitsluiting van deelname. Gestrafte nummers worden voor de prijsuitreiking genoemd. Er is geen protest of discussie hierover mogelijk.
– Op de uitslag is geen protest mogelijk.
– per ingeschreven auto zijn er 3 personen toegestaan het rennerskwartier te betreden, bij de inschrijving ontvang je 3 bandjes voor deze personen
– De chauffeur(s) zijn ook verantwoordelijk voor het correcte gedrag van de monteurs.
 

Auto:

– Aan de voor en achterkant van de auto dient een deugdelijk sleepoog te zitten
– Auto moet goed gekeurd zijn voor aanvang van de wedstrijd.
– De auto moet afdoende kunnen vertragen en minimaal op twee wielen blokkeren
– De basis van het voertuig moet ten alle tijden een productie auto zijn.
–  Alleen opgesneden en banden met een zogenaamd Eurocross of Michelin profiel zijn toegestaan. (GEEN NOPPEN BANDEN)
– Elke wagen moet voorzien zijn van een degelijke rolkooi. Zie tekening
Deze dient geconstrueerd te worden met buizen van met de minimale maatvoering,  Ø 38 mm x 2,5 mm wanddikte of Ø 40 mm x 2 mm. De minimum kwaliteit is naadloos
getrokken staal.  De rolkooi moet vakkundig gelast zijn, alle lassen dienen rondom afgelast te zijn. De kooi dient op voetplanten te staan van minimaal 100cm2. (alle andere creatieve constructies kunnen niet deelnemen, bv houten palen, H frame/banger beugel, zijn dus niet toegestaan)
– Motor dient van het zelfde merk te zijn als de carrosserie
–De versnellingsbak dient als basis van een standaard productie auto te komen.
– Vering en schokdempers zijn geheel vrij.
– Verlichting aan voor zijde dient afdoende te zijn om zicht op de baan te houden. Aan de achterzijde is minimaal 1 stoflamp verplicht.
–Dubbel Remlicht is verplicht (minimaal 2 stuks), van het formaat mistlamp (minimale oppervlakte  +/- 50cm2)
– nummerbord moet goed verlicht en leesbaar zijn zijn richting de buitenzijde van de baan. Minimaal 30×20 cm
– Originele tank gebruiken is toegestaan.
– Maximaal 6 cilinders.
– Auto moet zijn voorzien van een fatsoenlijke uitlaat met minimaal 1 goedwerkende uitlaatdemper. Maximum 75 db! De uitlaat mag niet binnen in de auto komen en moet achter de bestuurder eindigen.
– Benzine tank & brandstof leidingen (geen andere plastic/rubber slangen) binnen de auto moet goed en volledig zijn afgeschermd, bij voorkeur met metaal. Binnen het bestuurderscompartiement mag de leiding niet onderbroken zijn.
– Accu in de auto moet goed zijn afgeschermd en vast staan.
– Een naar binnen verplaatste radiator en koelleidingen dienen volledig afgeschermd te zijn van de bestuurder, bij voorkeur door een gesloten metalen afscherming
– Extra versteviging is toegestaan maar enkel bedoeld om de eigen auto te beschermen en niet andere auto’s schade toe te brengen. Deze versteviging moet ook binnen de contouren van de auto blijven. Beoordeling hierover is aan de keurmeester.
– Geen scherpe of uitstekende delen aan de auto
– Raamnet of gaas links of aan de bestuurderszijde  is verplicht.
– Stoel moet in de rugleuning afgesteund worden.
 

Niet toegestaan:

– enige vorm van drukvulling
– 4×4 aandrijving
jeep’s, bussen, verlaagde kevers, cabrio’s  en sprinters
 
Chauffeur/persoonlijke bescherming:
– Deugdelijke valhelm dragen is verplicht.
– Oogbescherming is verplicht, bijvoorbeeld crossbril of helm met vizier.
– dragen van een (brandwerende) overall is verplicht
– Het dragen van een nekband of andere nekbescherming (Hans) is verplicht.
– 4-puntsgordel is verplicht.
– Alleen de rijder mag in de auto zitten tijdens de wedstrijd.
 

Vlaggen:

– Bewogen Geel = Gevaar, stilstaande auto op de baan
– Geel = Gevaar, stilstaande auto op de baan
– Rood = Onmiddellijk gecontroleerd en veilig stoppen, de wedstrijd is onderbroken.
– Zwart = Gediskwalificeerd, onmiddellijk de baan verlaten
– Zwart/wit geblokt = Einde wedstrijd
–  Blauw = U wordt ingehaald door een snellere deelnemer houdt u lijn.